Защо не ям… яйца

broken eggЯйцата нямат очи, туптящо сърце, не чувстват, не помнят, не плачат и не се смеят. Птиците не умират, когато снасят яйца – това си е съвсем нормална част от живота им. Яйцата са полезни –  в жълтъците се съдържат витамин А, Д и Е, лецитин и холестерол, а белтъците са източник на незаменими аминокиселини. Тогава защо веганите се отказват от яйцата?

Две причини – етична (начина, по който се отглеждат птиците) и [физио]логична (яйцето е неоплодена яйцеклетка и като се замислиш какво ядеш, всъщност е малко странно. Като добавим факта, че полезните вещества могат да се набавят от растителни източници, странното вече не е малко).

Какво лошо има в отглеждането на кокошките-носачки?

Все по-често се сблъсквам със „забележки”, че показваните клипчета и снимки, документиращи жестокостта при отглеждането на животни за месо, мляко, яйца, кожа и пух, са от ферми и кланици в Щатите и че тук, в България условията са много по-добри. Затова реших да използвам материали предимно от български птицеферми и производители – ще се убедите, че разликата е единствено в мащабите на производството, но не и в начина. Напротив, българските производители се стремят да внедрят, колкото се може в по-голяма степен „западните” технологии.

В България кокошките се отглеждат основно по два начина – клетъчно и подово.

Какво означава клетъчно отглеждане?

От началото на 2012г. е в сила европейската регулация, която забранява в търговската мрежа в Европейския съюз да се продават яйца от отглеждани по конвенционалния начин кокошки (т.е. в малки батерийни клетки).

Колко малки са малките батерийни клетки? Те осигуряват на птицата пространство между 350 до 550 кв.см и височина 35см. Ако 550 кв.см ви звучат много, ще ви помогна да си представите всъщност калко са – правоъгълник с размери 25см х 22см – по-малко от лист А4.

За съжаление новата мярка не прави кокошките по-щастливи – минималният размер на клетката е увеличен до 750 кв.см (правоъгълник с размери 25см х 30см), а височината на 45см.

Кокошките, отглеждани в клетки, прекарват целия си живот затворени, без дори да могат да разперят криле. Забравете за чист въздух, слънце и ровене в земята.

Много от птиците имат язви по краката и дълги нокти, които се заклещват и откъсват в телената мрежа на пода на кафеза. При около 30% се наблюдават счупени кости и криле вследствие на живота в тясно пространство.

източник: "Храна от класа"

Клетките са подредени на етажи, понякога до 6 етажа една върху друга, в помещения без прозорци. Осветлението е изкуствено и се контролира продължителността на деня. В едно хале могат да се отглеждат до 15-20 хиляди кокошки за период от 1 година – толкова трае периодът, в който те са „доходоносни”. След това не ги пращат във възстановителни центрове. Отиват в кланицата.

Какво означава подово отглеждане?

Подовото отглеждане на птици е другата най-разпространена форма в българските птицеферми. Птиците не са в клетки. И това е единствената разлика с клетъчното отглеждане.

подово-отглеждане

Те живеят в огромни халета, в повечето случаи без прозорци, с изкуствено осветление. Според разпоредбите на квадратен метър могат да се отглеждат до 9 кокошки. Понякога в едно хале се конструират повече от една платформи и тогава броят птици на квадратен метър може да достигне 18. В едно помещение могат да се отглеждат 5-6000 хиляди кокошки. В тази среда птиците не могат да създават йерархии и ред на хранене, което води до поведенчески отклонения, като скубане на перушината и канибализъм. Много от кокошките, отглеждани по този начин, умират в резултат на стрес.

Може би поне свободно отглежданите кокошки са щастливи?

Едва ли. Свободата се свежда до 4кв.м, когато кокошките са на открито. През останалото време те са в халета, снабдени с многоетажни конструкции с всички „екстри” – гнезда, чесалки, прътове за кацане. На мен не ми звучи като свободно отглеждане.

свободни кокошки на открито. източник: ЕТ Ангелов

 

свободните кокошки, когато не са на открито. източник: ЕТ Ангелов

Когато отидете в магазина ще забележите, че всяко яйце има червен печат върху черупката си. Печатът съдържа код – последователност от цифри и букви. Първата цифра от кода определя системата на отглеждане на кокошката.

Код 0 – яйца от кокошки, отглеждани в биологично земеделие

Код 1 – яйца от кокошки, свободно отглеждане, с достъп до открити пространства

Код 2 – яйца от кокошки, подово отглеждане

Код 3 – яйца от кокошки, клетъчно отглеждане

Пример: Печатът на яйцето носи код 1BG01111 – това означава, че държите в ръцете си българско яйце, снесено от кокошки, свободно отглеждани с достъп до открити пространства, произведено от предприятие, регистрирано под номер 01111.

Според информацията, която открих в интернет в страната има само две официално регистрирани птицеферми, които отглеждат свободни кокошки и това са ЕТ „Ангелов“, която има три ферми с общо около 100 000 птици и „Консорциум Агробизнес“ с 4 000 кокошки. И единствено те имат право да маркират яйцата с цифрата 1.

Това е кратко видео за амбициозна млада птицевъдка от Габровския район. Можете да се запознаете с условията на подово отглежданите птици отблизо. И да видите модерната птицекланица, единствена в България (бляк). Моите уважения към тази жена, постигнала е изключително много при тежки условия за развитие на бизнеса. Но защо на гърба на животните?

Къде са петлетата?

Може би забелязахте, че във видеото и на останалите снимки има само кокошки. Не е ли странно? Нормално е от съотношението мъжки/женски излюпени пиленца да е 50/50. Къде са петлетата?

Това е мрачната страна на производството на яйца. Няма живот за мъжките пиленца. Също както в млечната индустрия малките мъжки теленца нямат бъдеще.

Мъжките пиленца се отделят от женските и  просто се изхвърлят, смилат се живи за тор или храна за домашни любимци. Без значение дали яйцата са от клетъчно, подово, свободно или органично отглеждани кокошки. Мъжките пиленца не са нужни на никой, защото не качват маса достатъчно бързо и не снасят яйца.

Не открих нищо по темата за българските птицеферми, но затова пък има много информация за тази тъжна практика в останалите страни.

Това е документално видео, заснето от Mercy for Animals в продължение на 2 седмици в най-голямата „люпилня” (hatchery е думата, ама как да я преведа точно) в света – Hy-Line International , намираща се в  Spencer, Iowa. Животът на мъжките пиленца започва и завършва в един и същи ден. Ще ги видите там, на поточната линия – служителите ги проверяват дали са мъжки или женски и ако са мъжки ги изхвърлят в контейнери. Оттам в месомелачката. Живи. Писукащи.

Останалите минават през специален лазерен уред, който извършва така нареченото затъпяване на клюна – изключително болезнена манипулация, която може да причини доживотна травма на птицата. Причината е, че в условията, в които се отглеждат птиците, те неизменно стават агресивни и често се стига до канибализъм.

В Швеция тази процедура е забранена, а във Великобритания е позволена без анестезия, ако се отстранява не повече от една трета от човката. В Щатите явно е стандарт. За България не намерих информация, но може би се прилага при подово отглежданите кокошки, тъй като при тях рискът от прояви на агресия е най-голям.

И преди да някой да каже, че го е грижа и затова си купува яйца само от био-, органично-, бла-бла щастливи кокошки, нека първо си зададе въпроса откъде идват яйцата в готовите храни, които консумира – в ресторанта, в кафето…

Затова не ям яйца. И не купувам за себе си продукти, на чиито етикети пише „може да съдържа следи от яйца”. Защото тези следи се сещате какви са [кървави].

източници:

ЕТ Ангелов – angelov-bg.com

Храна от класа – hranaotklasa.bg/blog

Еко Проект – eco-proect.com

Mercy For Animals – Hatchery

 

43 коментара

  1. svetla · 02.02.2014 Reply

    Много благодаря за статията Лина. Много добре и подробно е обяднена горчивата истина. Нека всеки знае как кокошките и петленцата плащат за цената на едно яйце..

  2. Роси · 04.04.2014 Reply

    Яйцата, снасяни от домашни кокошки, с петлета и пръст за ровене според мен са ок. Домашната крава също. Сега ако кравето мляко е вредно, кво ще измислят още – човешко мляко? Да доят жени родилки? Всяка крайност не е хубава. Успех.

    • lina ⓥ · 04.04.2014 Reply

      препоръчвам ти да изгледаш цялата лекция, но конкретно за яйцата
      http://youtu.be/_K36Zu0pA4U?t=14m26s
      http://youtu.be/_K36Zu0pA4U?t=42m13s

    • Х · 13.04.2014 Reply

      Сега, кравето мляко е много полезно, ама само за малкото на кравата. На теб след като спреш да сучеш, мляко не ти трябва повече.
      Иначе да, ако питаш индустрията, всичко, от което се печели, е безкрайно полезно и не можеш без него.
      Обаче е пълно с хора, които могат – като при това не се лишават от нищо естествено 🙂

  3. Bobby · 04.04.2014 Reply

    Не е нужно да се измисля нищо, за любителите на млякото има далеч по-вкусни и по нищо неотстъпващи млека като бадемово, оризово, овесено, най-различни ядкови. Има почти във всеки супермаркет веган млека чисти и с есенции (ванилова, шоколадова и т.н.)

    https://the-vegan.org/234/%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%B8%D0%BD%D0%B0%D1%82%D0%B0-%D0%B7%D0%B0-%D0%BC%D0%BB%D1%8F%D0%BA%D0%BE%D1%82%D0%BE/

  4. Явор · 18.04.2014 Reply

    Браво, много хубава статия.
    Радвам се, че има хора, които имат силата да търсят и да казват истината 🙂

  5. Vili · 22.04.2014 Reply

    Всяка една крайност е вредна. Един организъм не е бива да се лишава от нищо. Спрете да ядете яйца, да пиете мляко, да ядете месо. Спрете и зеленчуците тогава, щото са пълни с пестициди и са расли насила, а съм сигурна, че масата вегани и вегетарианци не си отглеждат зеленчуци вкъщи. По вашата логика трябва да се спре да се яде всичко, което е живо или е произлязло от живот, а растенията също са живи, защо ги убивате? С това вашето крайно мислене тогава трябва да спрете да консумирате каквото и да е било, живейте на въздух и на слънчеви лъчи. Всеки има право да прави каквото си иска с живота с живота си, ама не втълпявайте на хората глупости, че вашият начин на живот е правилен, защото има хора, които много лесно се поддават на манипулации. Ще го повторя, може и да го разберете – всяка една крайност е вредна, един организъм не е бива да се лишава от нищо. Peace.

    • lina ⓥ · 22.04.2014 Reply

      Можеш да прочетеш статията „Убиец на растения“ по въпроса защо ги ядем.
      Мисленето ни не е крайно. Идеята е да се живее по начин, причиняващ възможно най-малко зло.
      Не втълпявам на никого нищо – заглавието е „Защо не ям яйца“, а не „Защо не трябва да ядете яйца“
      и аргументите са ми защо АЗ не ям яйца. Всеки решава сам за себе си.
      Аз не лишавам организма си от нищо. Нито лишавам животните от тяхното право на свобода и живот.

    • Ива Венедикова · 26.11.2014 Reply

      Виртуалното хейтърство е проява на ниска интелигентност. И все пак си позволявам да отговоря на тази божия душа, защото Истината трябва да се чува и повтаря и затвърждава. Крайността тука не е в НЕ-яденето, а ВЪВ ЯДЕНЕТО на трупни меса, кръв, течности, органи и оплодителен материал, функционално непригодни за храносмилателната система на Човека. Няма да правя обстоен анализ, само ще поясня, че съзряването като процес се извършва от някои личности на база собствен опит, някои го постигат чрез четене на чужд опит, а някои седят на дивани и гледат към една черна кутия в секцията си в хола и си мислят, че от там тече мед и масло. Моето послание е към последният вид, защото мозъците ви са толкова полирани, ума ви е мъртъв, та се обръщам към зрънцето душа във вас – Ако те гледа със очи като твоите, ако те слуша със уши като твоите, ако му е студено като на теб – има нервна система – следователно ЧУВСТВА болката, ЧУВСТВА радостта, ЧУВСТВА любовта. Животните НЕ СА ХРАНА, те са другите ТРИСТА ХИЛЯДИ обитатели на нашата малка земя. Човека не е на тази земя за да ЯДЕ, Човека е тук за да ПОРАСНЕ съзнателно. Бъдете Човеци не Чудовища.

  6. Снежа Заче · 03.05.2014 Reply

    Много хубава статия Лина, много добре конструирана. Показва ни по достъпен начин как общуваме с природата; колко сме се откъснали от нея. Не съм веган. Подкрепям напълно изборът ти да не ядеш яйца в обществени заведения, когато не знаеш откъде са дошли. Аз лично си ги купувам от едно село наблизо.
    Зачетох се в дискусията, и ми се стори, че се води на различни теми. Изборът какво да се яде е разбира се наш. Въпросът е дали наистина ние сме направили този избор или нашите родители, супермаркета наблизо, телевизията….Да, наша е отговорността за всяко нещо което купуваме. Така сме подкрепили неговото производство.
    Причината днес производството, често да прилича на филм на ужасите е защото НИЕ искаме от него – ниски цени, хубав вид, и достъпност в магазините. В момента в който преминем на – невредящ здравето, хуманен, природосъобразен – производството също ще ни последва. Идва ерата на потребителя. Повече съзнание.

  7. Мария-Антоанета · 19.05.2014 Reply

    Благодаря за прекрасната статия! Интересувам се много от темата, макар да си призная не успявам да догледам до край клиповете, просто не издържам. Вегетарианка съм от много малка, макар възпитана в семейство в което на масата „не може без месо“, от скоро съм веган и съм много горда с решението си. Надявам се все повече хора като нас да срещам и един ден това да бъде напълно нормално! Не налагам възгледите си на никого, това е личен избор и една философия за която първо трябва да получиш информация и да си достатъчно интелигентен за да разбереш. Неприятно ми е само от глупавите въпроси на хората „защо се лишаваш?“ и един вид социалната изолация, защото го приемат като каприз, че не консумираш като всички останали и е голям проблем какво ще ядеш когато си им на гости. Стигам до там, че крия за това, защото винаги се започват едни дискусии по темата, а аз не мога с две изречения да обясня на непросветените защо го правя. Обичам много животните, колкото и брутално да звучи повече ме трогват и плача когато гледам насилие над животни, защото те са невинни, а в същото време всеки ден съм в операционна зала, върша работата си, спасявам животи, състрадателна съм към хората но не се разтроивам така.

  8. Ана Стефанова · 27.09.2014 Reply

    Аз живея на село и мога да си позволя да отглеждам кокошките си напълно свободно. Имам 7 кокошки, които са, така да се каже, част от семейството ни. Ще умрат от старост или от естествена смърт, дотогава ще са нашите приятели. Никога няма да ги изядем, пускаме ги свободно да се разхождат из двора и ги храним само с жито и отпадъци от домакинството. Уважаваме ги заради яйцата, които снасят и те като че ли разбират това, защото няма период, в който да не снасят яйца. Вече са на повече от 4-5 години, изглеждат изключително добре, с лъскави пера и червени като кръв гребени. Дори и кучето ни, което е много страшен пазач, съжителства с тях мирно. Това е моето решение за отглеждането на кокошките, винаги има решение, според мен, стига да искаме да го намерим. Не ям месо, отглеждам зеленчуците си без торене и пръскане, радвам се на растенията … Животът е прекрасен, когато е споделен с тези, които са част от света около нас! Нужна е благодарност!

  9. Мила · 25.03.2015 Reply

    Хубаво, но мисля че в статията има един доста сериозен пропуск. Става въпрос за следното: „Две причини – етична (начина, по който се отглеждат птиците)“. Значи веганизмът критикува и отрича самата експлоатация на животните, а не начинът по който се гледат. Няма значение дали един роб е попаднал при господар който се отнася добре с него – той продължава да е роб и нищо друго. Няма права и свобода, правят с него каквото си решат. Животът му не му принадлежи.

    Също както аболиционизмът е движение за премахване на робството като цяло, а не контролен орган който да следи дали с робите са се отнасяли добре. Та нали това е оправданието на неокарнизма – да убиваме ги но по хуманен начин а пък преди това са били много щастливи.

    И в тоя ред на мисли – Ана, чудесно е, че не възнамеряваш да отнемеш живота на кокошките, но истинският проблем се съдържа в следното твое изречение: „Това е моето решение“. Именно, твое, а не на кокошките. Ние винаги решаваме вместо животните. Днешните кокошки са хибриди създадени от човека с цел „производство“ на неестествено голямо количество яйца. Тоест те са творение на нашите чревоугодничество, алчност и видистки светоглед. Те са просто „производствени единици“ чиято единствена роля в живота е да обслужват великите хомо сапиенси.

    Яйцата са неоплодени ембриони и менструация в черупка които излизат….знаем от кое отверстие. Те не са за нас. Толкова е просто. От здравословна гледна точка няма какво да ги коментираме – холестеролени бомби които са всичко друго но не и полезни/предназначени за човешкото тяло.

    • Димитър · 20.05.2015 Reply

      Мисля че под „Това е моето решение“ Ана има предвид, че това е нейното решение на проблема, а не че тя решава вместо кокошките. Също така, за проблема за свободата, който сте засегнали – Както Ана казва, те пускат кокошките да се разкарват свободно, ако кокошките не се чувстваха свободни и искаха да избягат, те щеше да го направят, щом не го правят явно им е достатъчно добре така. Колкото до това което казвате, че домашните кокошки са хибрид, който е създаден за от хората за да одовлетворява нуждите ни, не съм запознат по въпроса, но дори това да е истина, вие какво предлагате? Да заличим кокошките от лицето на земята? Не заслужават ли и те да живеят, въпреки че са хибриден вид? Кучетата и домашните котки, също са опитомени животни, и за тях ли смятате, че им отнемаме от свободата, когато имаме домашни любимци?

  10. Дидо · 11.08.2015 Reply

    А растенията като ги късаш не ги ли боли?
    А зърното като го мелят за брашно как му се отразява чукането, рязането, беленето и притискането докато се смели?
    И … не си ли виждала зеленчукова градина? Там растенията на каква гъстота се отглеждат според теб? На нормална? Не, сеят се доста по-нагъстичко за по-големи добиви! И да не си мислиш, че изкуствените или така наречени „био-“ торове за растенията са нещо по-различно от усиления фураж за животни и птици.
    Какво е това? Превземки? Или се самозаблуждавате?

    В заключение: Яжте каквото искате! Не яжте онова, което не ви е приятно по някаква причина, НО в никой случай не се опитвайте да ни четете морал и да ни убеждавате, че онова, което човекът яде откакто се е появил е вредно! Ако беше вредно за нас или за храната ни … еволюцията щеше да поправи грешката, т.е. вече нямаше да ни има. Вероятния начин – ще ни изчезне първо храната, а после и ние след нея!

    • lina ⓥ · 12.08.2015 Reply

      защо ми се струва, че този който чете морал, си ти?
      не карам никого насила да чете статиите или пък да се съобразява с написаното,
      просто поднасям информация и споделям лично мнение.
      ако не ти харесва, най-вероятно вътрешно чувстваш някаква вина и се опитваш да се оправдаваш с еволюция и морал.

  11. Valerie · 22.08.2015 Reply

    Поздравления за добре написаната статия! Хората в България трябва да са запознати с тази информация. Независимо дали са вегани или не, ние можем да спрем това насилие над животните като пазаруваме информирано. Много се радвам, че открих такъв добър материал написан на български!

  12. bulgar · 18.12.2015 Reply

    Случайно попаднах тук от гугъл и това което някои пишат и в коментарите са пълни глупости. Кокошките затова снасят яйца – за да се ядат! Ама не от животни ами от хора! Кравите затова всеки ден дават мляко – за да има какво да яде човека. А не че човек само като бебе трябвало да пие мляко. Това са пълни глупости. Ама е така, нямаше да има крави, кози, овце и т.н. на този свят! Щом ги има на света и дават всеки ден прясно мляко, значи това не е просто така за да си поливаме полянката с прясно мляко. Не го дават само за да се хранят малките им. Дават по постоянно и всеки ден през целият им живот! Създадено е за да има с какво да се храни човека! Бог го е измислил! За човека който е и на върха на хранителната пирамида. Кокошките живеят по 3 години, после се изядат. Прасето също е създадено за храна. На човека! Затова стават по 200кг. Не подкрепям да се убиват млади животни, но когато е към края на живота си доста възрастно, да, те за това се отглеждат. Примерно свинете. Който не яде, прясно мляко…от там следва и кисело мляко и домашно сирене, който не яде и яйца и риба, е мега хипер заблуден. Рибата също е и за човека. Лишава се от това което природата и Бог са създали за него. Хайде месо по малко хапвайте, аз например ям по 1 път в месеца свинско вратни пържоли на скара или пък сегаа зимата с зеле на фурна и 1 път пилешко, или пилешки бутчета с картофи на фурна, общо 2 пъти в месеца месо, както виждате доста по рядко но то е необходимо за организма и никога няма да се лиша от него…. но вие да не ядете и пиете прясно краве мляко или прясно козе мляко и съответно кисело мляко и сирене направени от него, също и яйцааа и рибааа си е направо абсурд и прегрешение пред Бога. Но както е казано, кой каквото си направи никой друг не може да му го направи. От някои много тежки заболявания да не ги казвам кои, пише, че страдат много повече вегани като процентно съотношение (противно на логиката която се проповядва от тях че ако не ядат месо не ги хваща), отколкото нормалния човек който яде от всичко по малко.

    • lina ⓥ · 18.12.2015 Reply

      Бог го е измислил!
      ???
      кой казва? някой, който е написал книга и в която хората вярват избирателно? написана от човек!
      и ако животните са тук специално за да изхранват теб, човека, защо не ядеш кучета, котки, маймуни,
      защо не пиеш мляко от камили, шимпанзета, котки или кучета.
      имаш доста извратено мислене и най-смешното е, че си вярваш

  13. Bobi · 18.12.2015 Reply

    Коментара на булгар е като свободно съчинение на малко детенце… Както се казва блажени са невежите

  14. momo · 14.01.2016 Reply

    а защо веганите не ядат кактуси лина?защото природата е дала от какво може да се пие мляко.какво месо да се яде какво не.милиони хора по света се хранят почти само и единствено с млечни и животински продукти.представи си за миг ..няма животни ,няма яйца мляко сирене пчели мед риба щото и тя е вредна ..има една нация на света японци им казват те много“ мразят“ мляко особено кисело и хич не го обичат щото е вредно.а и рибата и тя тъ затова живеят най-дълго.Защо ли ?Един човечец в една друга тема беше споменал а за китайските деца които работят по 18 часа и ядат 100 грама ориз а ти аз ние вие те купуваме дрехите им -да темата е друга но няма разлика .не познавам 100 годишни вегани може би щото е модерно от скоро но познавам 100 годишни хора цял живот яли млечни и малко животински храни.понеже тук само се плюе а вие веганите казвате ,че животинките се малтретират.Дайте решение на въпроса по какъв начин най-безболезнен да се отглеждат животни за производство на продукти.защото около 5 милиярда ги консумират.Какво мисля ….трябва да си променим мисленето ,а не кой какво яде.
    едно питане ти чела ли си онази избирателната книга( „някой, който е написал книга и в която хората вярват избирателно? написана от човек!“)
    защото тази книга е четена от има няма 1 милиард хора по света четена не да вярват. а статията ти за веганство …има няма 100 човека.иначе китайците ядат и котки и кучета и маймуни.малко е разхвърляно но ти ще разбереш.само да кажа нищо лошо не казвам само споделям намеренията са ми само и единствено добронамерени и градивни.До скоро.

    • lina ⓥ · 14.01.2016 Reply

      природата е дала, природата е определила, така е в природата – това е любимият аргумент срещу веганите
      само че забравяте, че отглеждането на животни за месо, кожа, мляко, яйца, вълна и т.н.
      унищожава същата тази природа много по-бързо от останалите индустрии
      govegan

      source: gotdrought.com/

      и не, няма безболезнен начин да се отглеждат (= експлоатират) животни с каквато и да било цел

  15. momo · 14.01.2016 Reply

    аз не съм срещу никой Лина,просто си говорим, търсим най-доброто за всички.както ти казах мноооого хора разчитат на мляко кожи и т.н.места където природата не е подходяща примерно.според теб примерно е по-добре да умре човек от колкото той да се нахрани и облече стопли знаеш на много места е нужно топло облело
    ще бъда малко краен ….би ли дал някой веган живота си или част от себе си орган на някое животно. защото знам ,че за близък би го направил…..не няма да го направи.ако вярваш в еволюция прераждане може би знаеш ,че човек е последен стадии на развитие .друг е въпроса ,че мнооооооооого хора са ама наистина още в животинското си развитие .прилики и разлики -животните ревнуват но не мразят не злобеят нямат его не искат пари палати коли .ние не се защитаваме един друг всеки човек е срещу всеки .тръгнали сме да оправяме животните а ние сме толкова зле.

  16. Таня · 14.03.2016 Reply

    Аз мисля, че както е и със много други неща в живота, трябва да се намери точния баланс – не да отричаме и заклеймяваме нещо като вредно, а по-скоро да не прекаляваме с вредното. Вярвам, че тялото ни само ни подсказва от какво има нужда, и не трябва всячейски да се опитваме да си втълпим, че консумацията на точно определени храни ще ни направи по-здрави или по-болни, напротив, плодовете и зеленчуците съдържат не по-малко пестициди и химикали, защото цялата природа е достатъчно отровена, че е почти практически невъзможно храната ни да е 100% екологична (говоря от перспективата на човек, чиито родители си изкарват прехраната със земеделие). Много ми е трудно да споделя напълно възгледите на авторката на статията, защото като малка съм израснала на село при моята баба и дядо, а и все още ходим там, които гледаха, и все още си гледат няколко кокошчици, които си обикалят на воля из целия двор по цял ден, и не мога да кажа, че си живеят зле, или, видиш ли, сме ги експлоатирали като сме им вземали яйцата, даже напротив 🙂
    Освен това се опитвам сама за себе си да си обясня каква е мисията на веганите – 1) да променят света към по-добро (което като идея е много хубаво, но граничи с утопията, защото не сме 1900г. и вече храната е масово произдоство, а не само за прехрана на семейството) или 2) да живеят по-здравословно? По отношение на 1) – Лично аз не вярвам и не се прехласвам по всички тези реклами за био-магазини, хуманно отношение и т.н. (защото живея в Германия и тук много обичат да промиват мозъците на немците, които грам идея си нямат какво е да гледаш кокошки и прасенце на село, да си садиш зеленчуци и овошки), защото те също фукционират, за да реализират печалба и надали се биха поколебали да пробутат нещо не толкова веганско и да имат по-голям оборот накрая. За мен един продукт е био, когато сме си го произвели на село, и отглеждаме животни само за собствена консумация и не търгуваме с тях, всичко останало са печалбарски истории. Ако е 2) – от известно време се занимавам с йога, която също ни учи, че трябва да се обърнем към природата, за да намерим себе си. Впоследствие, също намалих значително консумацията на месо, но също така научих, че ако не сме в хармония със себе си, това се отразява на цялостното ни здраве, и ако естественият ни баланс е нарушен, не само веганството, ами и на фотосинтеза да живея, няма да се почувствам по-добре.
    Надявам се, че никой няма да остане засегнат от мнението ми, искаше ми се да споделя моито „хранителни“ разсъждения, които малко или много са се оформили вследствие на детсвото ми, ако щете 🙂

    • lina ⓥ · 14.03.2016 Reply

      разбирам, че идеята ви е да не отричаме и заклеймяваме убийството на 1 милиард животни седмично,
      а просто да не прекаляваме, ей така с мярка да убиваме, примерно по 100 000 седмично!?!?!?

  17. нина · 10.04.2016 Reply

    Аз така и не разбрах какво означава може да съдържа следи от яйца.

    • lina ⓥ · 10.04.2016 Reply

      означава, че в същата среда се произвеждат продукти, които съдържат яйца.
      производителят не може да гарантира, че в продуктите без яйца със сигурност няма
      яйца, защото при хората с особено остри алергии дори минимално количество може
      да причини алергичен шок. представи си, че на една поточна линия минават първо продукти,
      съдържащи яйца, а след това продукти, в чиито състав няма яйца.

  18. Красимир · 03.05.2016 Reply

    Наистина интересна и информативна статия и дискусия. Първо да уточня, че пиша този коментар не за да се заяждам, а да привлека вниманието ви към друг много сериозен проблем, за който не се говори толкова много. Като цяло съм запознат за проблема с кокошките и животните и индустрията като цяло, и този проблем сме ние хората. Съществуването на всички индустрии е заради хората и техният начин на живот – включително и индустрията за отглеждане на растения. 90% от хората живеят в градовете почти без досег със земята, ноискат да се хранят, всеки ден и по три пъти. Това води до израждане на тези индустрии – шепа хора трябва да изхранят милиони. Затова всичко е автоматизирано, както „отглеждането“ на животни така и на растения. В селското стопанство се изпол;зват огромни машини, огромни количества химикали, изкуствени торове и препарати. И за съжаление това убийство е не по-малко от това на животните, защото се убива нашата земя. Огромни площи са покрити с мъртва почва и тя се крепи само на непрекъснатото внасяне на горните. И това унищожаване на земята ни се случва само от около 60 години, ая представяте ли си какво ще оставим на внуците си. Това от друга страна е свързано и с другите най-важни ресурси – водата и въздуха. Да аз също не ям месо, но замисляли ли сте се за начините на отглеждане на житото, царевицата, зеленчуците, захарната тръстика, плодовете, включително много модерните елда, киноа и други подобни. И не се заблуждавайте с биопроизводството – разликата е горе долу като между клетъчно и свободно отглеждане на кокошки. Методите в крайна сметка са едни и същи, когато става дума за индустрия – масово, комерсиално отглеждане. Тук повечето ще кажат, че това са неща които не могат да променят и не зависят от тях. Това не е така – направете същото като с яйцата – не купувайте, отглеждайте сами, свържете се с фермери, запознайте се лично с хората, които отглеждат храната ви. Сега има фермерски пазари, Хранителни кооперативи и други подобни. Разчитайте на лична връзка, а не етикет и сертификат BIO. Успех на всички и яжте чиста храна!

  19. Красимир · 03.05.2016 Reply

    И само да допълня – не само тази статия, целия сайт си заслужава четенето. Браво и благодаря

  20. Бонго · 06.07.2016 Reply

    Lina, имате нужда от психиатър. Не Ви ли е жал за разстенията – с такава жестокост ги откъсват от земята и вие безцеремонно ги разчленявате с нож и ги дъвчете. Що за ужас, а?

  21. Джон · 04.09.2016 Reply

    Здравей мило момиче Лина, здравейте и читатели на този блог. Искам да изкажа истината относно веганството и в случая не-яденето на яйца. Веганството или вегетарианството произлиза от демонските доктрини в езичеството. Там то се използва, защото приближава вегетарианеца към „духовното“, това обаче към което го приближава е демоничното подтискане. Разбираш ли Лина, вегетарианството е средство чрез което тялото на човека да отслабне и човек да бъде по-податлив на демонични внушения и влияния. Когато човек консумира „силни храни“ като месо, яйца, сирене и други богати на животински протеин и животински мазнини тогава тялото и съзнанието му са силни и са много по-неподатливи на внушенията на зли духове. Не е случайно, че вегетарианството и веганството са силно застъпени в източните мистични религии които всъщност са от дявола, защото там където има езичество или политеизъм това всъщност е дяволопоклоничество на пантеон от множество паднали духове начело със сатаната. Не е случайно, че и веганството и вегетарианството се промотират усилено от слугите на дявола в морално и сексуално деградиралия западен свят. Не е случайно и, че веганството и вегетарианството водят до хранителни недоимъци, депресии, сиуцидни мисли, отчаяние, силна избухливост и агресивност, непостоянни настроения, здравословни проблеми, слабост и т.н. Разбираш ли дори и твоята мотивация да не консумираш животински продукти е с погрешна насоченост – ти не искаш да ги консумираш, защото те били отглеждани в лоши условия, но ти не просто искаш да подобриш условията в които се отглеждат а ти искаш забрана за отглеждането им. Дори ако това би станало – резултатът би бил избиването на милиарди кокошки, защото те биха се оказали непотребни за фермерите щом не им носят приходи и биха били унищожени, това ли искаш? Отношението ти идва от факта, че ти си била съблазнена и си приела дяволската доктрина, че животните са равни на човека и, че човека е всъщност едно животно което няма право да наранява другите животни около себе си. Нека да ти покажа колко абсурдна, лъжлива и нелепа е тази дяволска лъжа. Първо човека не е животно а е създаден по образ и подобие Божие за безсмъртно съществуване за разлика от животните чиито край е наистина край. Второ на човека са предадени в ръцете всички твари за да се ползва той от тях и да владее над тях. Трето самите животни се избиват и изяждат едни друг с много по голяма жестокост така, че се вижда пълния абсурд на тезата за ненасилие в природата което човека бил нарушавал – не, не, не … виждаш ли колко нелепа и лъжлива всъщност е тази дяволска лъжа? Може би ще ми кажеш: „животните убиват само за да се нахранят“ – първо това е лъжа, защото животните убиват когато от един вид се бият между себе си, вълка когато влезе в стадо овци ги избива всички а не само колкото има нужда, лъвовете убиват леопарди и гепарди и т.н. – природата е пълна с ужасяващо насилие, пълна е с кървави, безжалостни зверове разкъсващи плячката си без милост като в много случаи я ядат жива. Човека от друга страна се грижи за пиленцата, кравите и другите земеделски животни – храни ги, подслонява ги, пои ги и т.н. и без него те не биха съществували ако той не би имал нужда от тях, дори ако би ги пуснал в природата – те не биха оцелели а биха били избити от хищници. Второ човека също се нуждае от храна и затова и полага толкова много усилия за отглеждането им и се грижи за тях, човека не просто като зверовете ги намира и разкъсва а той се грижи за тях като добър стопанин и без него огромния брой фермерски животни не би съществувал, защото човека е причината тях да ги има. Освен това ти спомена, че животновъдството изтощава земята – това е лъжа, това което изтощава земята е когато на нея се сее година след година зърнени култури и семена, за пример в месопотамия има напълно стерилни области където не расте нищо, защото древните хора са унищожили плодородието на земята сеейки зърнени култури постоянно. А знаеш ли кое обогатява по естествен начин земята? Да това е животинският тор от фермерските животни и знаеш ли коя е най-устойчивата форма на земеделие която кара земята да процъфтява – ферма в която се отглеждат както дървета, зърнени култури, плодове, зеленчуци така и овчици, крави, пиленца. Така се получава един затворен кръг в който зърнените култури и зеленината хранят животните а те хората а торта подхранва почвата която ражда растенията. А ако имаме само веганска консумация на предимно зърнени култури това ще доведе до бързото съсипване но плодородността на почвата и ще настане глад. Разбираш ли мило момиче Лина, понякога човек смята, че нещо му се струва добро и правилно на пръв поглед, но впоследствие се оказва лъжа и измама, такова нещо е и веганството, това е доктрина на дявола. Храни се спокойно с всички храни които милостивия Бог е дал на хората да се хранят, всичко което Той е позволил и е дал е добро. Не се лишавай безсмислено и не страдай като се самобичуваш и ограничаваш от това да хапваш вкусни пилешки пържолки, яйца, сирене и всякакви ястия и гозби направени от тях. Това ти е дадено и е добро за теб. Ще ти кажа, че и аз навремето бях вегетарианец, но прогледнах за истината – всичкото това насилствено ограничение над себе си, недоволството, че не можеш да ядеш това което ти се иска макар и да не го признаваш, гордостта, че се имаш за по-добър от „месоядците“ всичко това е една заблуда и лъжа която за съжаление човек си причинява сам на себе си като се доверява сляпо на дяволски доктрини. Помисли върху това което ти писах. Всичко хубаво.

    Джон

    • guest · 07.09.2016 Reply

      Явно всеки има различни разбирания по отношение на религията. От моята гледна точка, милосърдието е фундаментална добродетел, от най-високо значение в християнството. Милосърдието не се дели на хора и животни – или имаш милосърдно сърце, или – не. „Милост искам, а не жертва“. Но знаеш ли кое аз намирам за демонично? Способността на хората осъзнато да се забавляват със страданието и смъртта на живи същества – спортни състезания, циркове, зоопаркове, корида и други. Това е едно тотално израждане на това, което по принцип човек би трябвало да представлява, като „създаден по Божий образ и подобие“, едно демонично израждане.
      Помисли върху това, което ти писах. Всичко хубаво.

  22. Vescou · 19.10.2016 Reply

    „Ти си мляко, ти си крем .. всички ще умрем!“ стара котешка поговорка…

    Демона отговаря вместо вас, когато се замислите прекалено дълго по даден въпрос .. и да, решенията на този демон са повлияни от от луната, марс, юпитер, сатурн и други от семейството .. 😀 .. шегата на страна .. не изпадайте в такива крайности моля
    – Влезнах само да проверя, какво всъщност означава „Клетъчно произведени“ тъй като сега хапнах такива и определено бяха ужасни яйца! А аз много обичам яйца!

    П.С. Не се напрягайте толко хора .. прочетох някакви определения, усетих резки смени на настроения, ирония, злоба, повлияни от неща, които няма как да бъдат променени .. Just get it! Приемете го за факт и живейте с него. Важното е да сме добронамерени един към друг, да се приемаме и да показваме любов.Всичко което ни пречи в главата за да е добре душата, не му е там мястото…

    Айде, много усмивки..

    Веселкото

  23. Слав · 05.04.2017 Reply

    като сте психично болни ( нарекли сте се „ВЕГАНИ“ ) имам едно питане :
    Защо пиете вода ? Това не е ли къщичката на рибите ? те къде да живеят ?
    Моля спазете правото на живот на рибите и спрете да пиете вода – в преспектива белким се отървем и от вас !

    • lina ⓥ · 05.04.2017 Reply

      оставям те да си отговориш на този въпрос сам за домашно 😉

  24. М · 03.05.2017 Reply

    Не съм съгласна с твърдението на някоя си Vili, че това било манипулация и, че всеки трябва да прави каквото иска с живота си. Уважаема Vili и уважаеми заблудени тук става въпрос не за вашия живот а за този на животните! Ако смятате, че да ядете месо и животински продукти като цяло засяга само вашия живот,по добре се гръмнете

  25. Катерина · 29.08.2017 Reply

    Съгласявам се с всичко в статията.
    Имам само един въпрос относно това изказване: „Факт е, че полезните вещества на яйцето могат да се набавят от растителни източници“ – Ще ви помоля да дадете пример за такива.
    Благодаря, поздрави!

  26. Яйцата - перфектният протеин, но не за човека - ВЕГАН - ВЕГАН · 30.08.2017 Reply

    […] Поводът за тази статия е един коментар към публикуваната отдавна “Защо не ям …яйца?” […]

    • Ботю орисо · 28.01.2018 Reply

      Това, което правят веганите кате се правят на невинни поднасяйки информация граничи с духовна арогантност. И то с висока доза манипулация “аз не ям яйца, защото мъжките пиленца се убиват???”. Ами поставете въпроса за това убийство където може да намери решение, а не завивайте в очите на хората, ядящи яйца. Ето това е духовната Ви арогантност , равнозначна с тази на Гьобелс. Аз ям много малко месо и яйца 3-4 пъти месечно, но това което правите ме отвращава. Искате да наложите вашите стандарти подобно на гейовете

      • lina ⓥ · 28.01.2018 Reply

        как си го представяш това решение, че нещо не ми стана ясно?
        това не са стандарти, а морални принципи, но явно при теб такива липсват, щом си ок с месо и яйца 3-4 пъти месечно.
        какво казваме на прасето, а? аз само малко ще те убия, за 3-4 пържоли…

  27. Анна · 03.09.2018 Reply

    Лина,можете да живеете и консумирате както и каквото смятате за добро!Вие сте написала статия за материя която не познавате,но с убеждение, че това което сте прочели в интернет е миродавно!На много пъти пишете,че не сте намерила информация за България!Информация се търси от първоисточника-на място в птицефермите!Във статията Ви има твърде много неточности и неистини.Успех .Препоръчвам Ви да се информирате по задълбочено!

    • lina ⓥ · 03.09.2018 Reply

      Благодаря за коментара. Нямам нужда от вашето одобрение или позволение как да живея и какво да кносумирам.
      Явно не сте прочела статията, защото информацията, която съм публикувала е именно за България
      и примерите са с български птицеферми.
      Препоръчвам да наблегнете на четене с разбиране + правопис 🙂
      Ако разполагате с информация, която опровергава написаното от мен, изпратете ми видео, снимки или други доказателства.

  28. Хасан Бабикян · 21.01.2022 Reply

    Излиаза, че основният проблем на веганите срещу консумацията на яйца е етичния, свързан с начина на отглеждане на кокошките. ОК, съгласен съм, това означава, че ако си отглеждаме „свободни“ кокошки у дома и в двора, няма проблем с консумацията на техните неоплодени яйца. Това е страхотна новина.

Поставете коментар